Koknese Izglītība
izglīība

Šī gada 16. martā, kad gaisā jūtama pavasara tuvošanās un skolēni bauda brīvdienas, uz Kokneses pamatskolu – attīstības centru devās skolotāji no Aizkraukles, Madonas, Rēzeknes, Jēkabpils, Gulbenes, Līvānu, Stopiņu un Siguldas novadiem, Rīgas un Jelgavas, lai piedalītos konferencē “Iekļaujošā un speciālā izglītība nav problēma, tā ir iespēja…”.

Šodienas skolotāja būtība ir spēja pielāgoties, iet līdzi laikam un vēlēšanās mācīties. Dzīve un apstākļi visapkārt attīstās strauji, mainās arī skolēni, tādēļ skolotājam ir jābūt atvērtam un jāspēj iekļauties šajā pārmaiņu laikā. Nepārtraukta izglītošanās, jaunu mācību metožu meklēšana un apguve – tā ir mūsdienīga skolotāja ikdiena. Speciālajai un iekļaujošajai izglītībai šobrīd sabiedrībā tiek pievērsta īpaša uzmanība, jo ikvienam, neatkarīgi no fiziskiem dotumiem vai materiālā nodrošinājuma, ir dotas iespējas iegūt savām spējām un vajadzībām atbilstošu izglītību.

16. martā Kokneses pamatskolā – attīstības centrā notika konference “Iekļaujošā un speciālā izglītība nav problēma, tā ir iespēja…”, kurā aktualizēti jautājumi par skolu kā iekļaujošu izglītības iestādi, kā nodrošināt atbalstu ikvienam skolēnam atbilstoši viņa individuālajām vajadzībām un spējām,  kā bērnam var palīdzēt ar lietišķās uzvedības analīzes metodi, gan arī par skolotājiem, kas ir svarīga katras izglītības iestādes sastāvdaļa, un ir “mazie zobratiņi” pulksteņa mehānismā, bez kuriem nevar redzēt pareizo laiku.

Atklājot konferenci, tās dalībniekus uzrunāja Aizkraukles novada domes priekšsēdētājs Leons Līdums, Izglītības pārvaldes vadītāja Sarmīte Kļaviņa un Kokneses pamatskolas – attīstības centra direktora vietniece metodiskajā darbā Inese Svence, novēlot jaunām idejām piepildītu  dienu un prieku par kopā būšanu.

Akcentējot atbalsta pasākumu nodrošināšanas nozīmi bērniem ar speciālām vajadzībām iekļaujošā izglītības iestādē, Valsts izglītības satura centra Izglītības satura departamenta Iekļaujošās un speciālās izglītības nodaļas vadītāja Anita Falka uzsvēra: Izglītības likums paredz, ka ikvienam cilvēkam ir tiesības iegūt izglītību neatkarīgi no mantiskā un sociālā stāvokļa, rases, tautības, etniskās piederības, dzimuma, veselības stāvokļa, nodarbošanās un dzīvesvietas. Mūsdienās iekļaujošā izglītība tiek definēta kā process, kurā tiek nodrošinātas visu izglītojamo daudzveidīgās vajadzības, veicinot ikviena līdzdalību mācībās, kultūrā un dažādu kopienu dzīvē, mazinot atstumtību izglītības ieguves procesā. Atbalsts ikvienam un individuāla pieeja ir svarīgākie nosacījumi, realizējot iekļaujošo un speciālo izglītību, radot labvēlīgus apstākļus katra bērna vispusīgai attīstībai, zināšanu un prasmju apguvei, kas sekmētu viņa socializāciju un iekļaušanos sabiedrībā.

Izmantojot Kokneses pamatskolas – attīstības centra realizētā Erasmus+ projekta piedāvāto iespēju – ārzemju eksperta vizīti, konferencē uzstājās un praktisko darbnīcu vadīja “Centro APP” sertificēts uzvedības analītiķis, speciālais pedagogs Lorenco Todone no saulainās Itālijas. Lektors uzsvēra, ka pēdējā desmitgadē ievērojamu popularitāti visā pasaulē gūst ABA terapija jeb lietišķās uzvedības analīze. Tās ietvaros speciālists analizē cilvēka uzvedību un veidus, kā to mainīt un  pielāgoties videi. Tā ir piemērota, lai palīdzētu cilvēkiem ar emocionāliem traucējumiem, trauksmi, smadzeņu bojājumiem. Lietišķā uzvedības analīze tiek pielietota arī bērniem ar autismu un citiem attīstības traucējumiem, lai noteiktu viņu  attīstības līmeni katrā konkrētajā jomā (komunikācijā, valodā, praktiskajās iemaņās, lasīšanā, emociju izpratnē u.c.), analizētas problēmas un izveidots plāns uzvedības maiņai un prasmju attīstīšanai.

Savukārt, Rīgas Stradiņa Universitātes Psihosomatikas un psihoterapijas katedras vadītāja un klīnikas dibinātāja profesore Gunta Ancāne palīdzēja rast atbildes uz jautājumu, kā skolotājiem saglabāt savu veselību un cieņu 21. gadsimta straujajās izmaiņās, jo pastāvīgs stress, vēlme norobežoties no agrāk tik patīkamā darba, enerģijas trūkums, veselības problēmas nav nekas svešs ikvienam šodienas skolā strādājošam pedagogam.

Konferences laikā tās dalībnieki apmeklēja vairākas praktiskās darbnīcas un paplašināja savas zināšanas par mūsdienu izglītības sistēmā aktuāliem jautājumiem. “Skola 2030” vecākā eksperte Anna Zaula vadīja darbnīcu “Skola katram bērnam – iekļaujoša un speciāla izglītība”. Iekļaujoša izglītība ir izaicinājums pedagogiem, kuriem savā ikdienas darbā jānodrošina daudzveidīgu vajadzību atzīšana, nodrošinot atbalstu bērna izaugsmei un attīstībai. Tādēļ diskutējot tika meklētas atbildes uz jautājumiem: kāda izglītība ir iekļaujoša; kā veicināt iekļaujošu izglītības iestādes vidi; vai lēmumi un darbība ir vērsta uz to, lai izglītojamam būtu labāk?

Darbnīcā, kuru vadīja un savu izstrādāto mācību līdzekli matemātikā izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem prezentēja Kokneses pamatskolas – attīstības centra skolotāja Svetlana Gžibovska, ikvienam interesentam bija iespēja ne tikai iepazīties ar grāmatu un darba burtnīcu, bet arī pašam praktiski pildīt dažādus interaktīvus uzdevumus.

Dažādība ir resurss un vērtība, tā ir iespēja mācīties ieklausīties, pamanīt, palīdzēt, atbalstīt, uzticēties un uzņemties atbildību. Tikai kopā darbojoties un meklējot atbildes, mēs varam veidot iekļaujošu sabiedrību un izglītības vidi, kurā tiek akcentēta katra bērna unikalitāte un stiprās puses, lai ikdienā nodrošinātu kvalitatīvu, katra bērna spējām atbilstošu izglītības procesu

Izglītības iestāžu atbalsta personāls tiekas Kokneses pamatskolā - attīstības centrā