Daudziem jaunums varētu būt, ka tepat Aizkrauklē darbojas bezalkoholisko dzērienu ražotne, kurā top veselīgi dzērieni. Ar SIA “Barvedis” zīmotni patlaban nopērkami trīs veidu dzērieni, bet uzņēmuma īpašnieki Rita un Jānis Tipaiņi vēlas paplašināt biznesu. Lai to varētu īstenot, atbalstu sniegusi arī pašvaldība – šis ģimenes uzņēmums ir viens no Aizkraukles novada pašvaldības izsludinātā biznesa ideju konkursa “Esi uzņēmējs Aizkraukles novadā 2022!” laureātiem.
SIA “Barvedis” ražotnē, kas patlaban darbojās nelielās telpās Aizkrauklē, Lāčplēša ielā 7, izmantojot dabīgas un Latvijā iegūtas izejvielas, jau top bezalkoholiskie dzērieni, bet nākotnē uzņēmums vēlētos kļūt pat atpazīstamu bezalkoholisko dzērienu ražotāju. Lai varētu īstenot ideju par ražotnes attīstību, SIA “Barvedis” biznesa ideju konkursā ieguva 3745 eiro lielu finansējumu. Kā viņiem klājas un cik nozīmīgs bijis šis pašvaldības atbalsts? Šos un citus jautājumus skaidrojam, tiekoties ar uzņēmuma saimniekiem.
Darbs brīvajam laikam
Jau vienojoties par tikšanos, SIA “Barvedis” īpašnieks Jānis Tipainis paskaidro, ka ražotne patlaban ir viņu brīvā laika darbs, jo pašam ir pamatdarbs Rīgā, viņš strādā informācijas tehnoloģiju uzņēmumā, tāpēc norunājam tikšanos ar Ritu. “Šis ir mūsu ģimenes uzņēmums, un sieva visu izstāstīs tikpat zinoši,” nosaka uzņēmuma saimnieks.
Jā, Rita par ģimenes biznesu runā ar lielu aizrautību. Mūsu sarunas laikā turpat ratiņos mierīgi guļ jaunākā ģimenes locekle – mazā Odrija, kurai ir pusgadiņš, tā kā arī māmiņai nākas sabalansēt biznesu un rūpes par mazulīti. Ar darba dalījumu ir tā, ka patlaban Jānis vairāk darbojas ražotnē, vārot un pildot dzērienu, bet Rita dara citus darbus, piemēram, komunicē ar sadarbības partneriem, kārto nepieciešamo dokumentāciju. Dzērienu receptes abi rada kopā. “Rodas ideja, un tad nu mēs kopīgi mēģinām to realizēt un atrast garšas, kas pašiem šķiet netradicionālas, bet tajā pašā laikā ir patīkamas, baudot dzērienu,” teic Rita. Te viņa var izpausties profesionāli, jo apguvusi pārtikas tehnoloģes arodu – pirms pāris gadiem absolvēta Latvijas Lauksaimniecības universitāte, savukārt Jānis Ventspils Augstskolā studējis biznesa vadību. “Ideāla kombinācija mūsu biznesam,” nosmej uzņēmuma saimniece. Viņa ir skrīveriete, Jāņa dzimtā puse ir Aizkraukle, un pēc studijām viņi nolēmuši te atgriezties.
Receptes top eksperimentos
Rita stāsta, ka sākums biznesa idejai bijis visai prozaisks – ap Ziemassvētkiem pirms apmēram diviem gadiem viņi veikalā meklējuši kādu garšīgu un dabīgu dzērienu. Veikala plauktos neko piemērotu neatrodot, mājās paši uzmeistarojuši savu – no dabīgas ābolu un dzērveņu sulas, pievienojot minerālūdeni un garšvielas, tapis dzēriens, kurš patika pašiem un iegaršojās citiem. Tam katru gatavošanas reizi pievienotas vēl citas sastāvdaļas, ar dzērienu cienāti radi un draugi, kuri izteikuši labu vērtējumu. Tam sekojis arī jautājums: kur tādu var nopirkt? Uzzinājuši, ka dzēriens ir pašu radīts, tuvinieki mudinājuši un devuši dzinuli mēģināt tādu ražot un piedāvāt arī citiem. “Eksperimentējām, radījām un nostiprinājām savas receptes, lai būtu ideāli un lai varētu piedāvāt arī citiem,” atceras Rita.
Pagājušā gada vasarā viņi nodibināja savu uzņēmumu, bet tieši pirms gada sāka ražot dzērienu un atvēra mazu veikaliņu. Tas tagad gan nedarbojas, bet dzērienus var iegādāties internetveikalā www.barvedis.lv, kā arī sazinoties ar īpašniekiem “Facebook” vietnē.
“Saulgriezis” ar gurķu sulu
Patlaban uzņēmumā top trīs dzērieni – “Saulgriezis”, “Rītausma” un “Skābene”. “Saulgriezis” tiek ražots no ābolu, dzērveņu, laima un gurķu sulas, pievienojot rabarberu sīrupu un dabīgās piparmētras, savukārt “Rītausmas” dzēriens top ar iesala misu, tas ir līdzīgs kvasam, bet tam tiek pievienota dabīga ābolu un dzērveņu sula. “Skābene” ir dzēriens, kura sastāvā ir vien pieci grami cukura, tas ir skābens un tiek gatavots no cidoniju un rabarberu sulas, kam pievienots timiāns un rozmarīns.
Pavisam drīz pārdošanā būs arī karstais dzēriens “Trīsvienība”, kura sastāvā ir ķiršu, aroniju un apelsīnu sula, kurām tiek pievienots kanēlis un krustnagliņas. Šis dzēriens pagājušajā ziemā bija ļoti pieprasīts, bet šogad pircējiem tas tiks piedāvāts arī stikla pudelē, lai Ziemassvētkos var kādam uzdāvināt.
Kur tiek iegādātas izejvielas dzērienu ražošanai? “Sadarbojamies ar Latvijas zemniekiem, no kuriem iepērkam sulas, tāpat daudz ko izaudzējam paši – vecāki audzē gurķus, mēs – piparmētras, tāpat paši gatavojam rabarberu sīrupu un sulu,” stāsta Rita Tipaine.
Dzinulis darboties
Cilvēkiem par SIA “Barvedis” ražotajiem dzērieniem ir interese, tos pērk. “Lai gan piedāvājam produkciju, kas nav tradicionāla un kādam tā var arī negaršot, jo mūsu dzērieni nav ļoti saldi, taču tie ir veselīgi un tos var dot arī bērniem,” teic Rita. “Ir cilvēki, kam negaršo gurķis vai iesals, taču daudzi cilvēki ir sajūsmā un apber mūs ar komplimentiem un labiem vārdiem. Tas ir dzinulis, kas dod enerģiju darboties tālāk, attīstīties.”
Uzņēmuma saimniece atklāj, ka patlaban ražošanas apjomi ir nelieli, dzēriena noieta tirgus ir tikai Latvijā, taču uzņēmuma kapacitāte dienā ļautu saražot apmēram 300 litru produkcijas. Ražošanas apjomu ļāvusi palielināt arī pašvaldības piešķirtā nauda biznesa idejas īstenošanai – par to iegādāts vārkatls, etiķešu līmēšanas iekārta, kas atvieglo darbu, kā arī lielāka saldētava, pudeļu kronētājs un dzesētājs. To plānots izmantot, lai tirgoties varētu arī izbraukumos, bet šī ideja tikšot īstenota nākamvasar. Tāpat nākotnes iecerēs ir piedāvāt uzņēmumā tapušo dzērienu arī ārpus mūsu valsts robežām.
Iesācēji peļņu neskaita
Kad jautāju, vai jaunajiem uzņēmējiem izdodas kaut ko arī nopelnīt, uzņēmuma saimniece pasmaida: “Pirmajā gadā skaitīt peļņu būtu pārāk liela veiksme, jo sanāk vairāk ieguldīt nekā pelnīt. Taču patlaban esam izrēķinājuši, ka nu jau darbojamies bez zaudējumiem. Pirmajam darba gadam ir ļoti labs sasniegums, ja kādu mēnesi no saviem iekrājumiem varam arī “neiedot” uzņēmumam.”
Uzņēmuma saimniece bilst: optimisma viņiem abiem ar vīru netrūkstot, un viņi ir gatavi iet tālāk. “Mēs neprotam sēdēt, rokas klēpī salikuši,” saka Rita. “Pandēmijas laikā, kad bija jāsēž mājās, nezinājām, ko iesākt, tāpēc tagad esam priecīgi, jo mums ir, ko darīt. Mēs esam darītāji un darīsim! Patlaban savā uzņēmumā visu darām paši, jo zinām, ka paveiksim vislabāk.”
Jautāta par nākotnes iecerēm, viņa atklāj, ka uzņēmuma lielais mērķis ir ražotne ar lielām un automatizētām iekārtām, kas ļautu samazināt ražošanas pašizmaksu. Lai attīstītos, vajadzētu arī lielākas telpas, jo patlaban ražotne izvietota 24 kvadrātmetru plašā telpā. Īpašnieki meklē ražotnei piemērotas telpas, taču, ja neizdosies atrast, ir plāni būvē pašiem.
Vai jauniem cilvēkiem Latvijā ir viegli uzsākt savu biznesu? “ No vienas puses, tas ir diezgan viegli, ja vien cilvēkam ir gribasspēks un motivācija darīt,” teic Rita. “Grūtākais, ar ko mums nācies saskarties, ir tas, ka biznesam jāatvēl ne vien savs brīvais laiks, bet šad tad jāstrādā arī naktīs, turklāt to nav viegli izdarīt, ja ir arī darbs. Taču katram, kurš vēl šaubās, gribu teikt: ja ir ideja un dzinulis, ir jādara. Ja nepamēģināsi, tā arī neuzzināsi, vai izdosies. Kurš neriskē, tas nedzer šampanieti! Vai gardu dzērienu, kā mūsu gadījumā. Mēs riskējām, un esam nonākuši līdz kaut kam unikālam, ko novērtē arī cilvēki. Vairs nevaram apstāties, ir jāturpina!”