Tehnoloģijas mūs pavada ik uz soļa, tās ienākušas mūsu ikdienā. Ir skaidrs, ka mūsdienīga izglītība vairs nav iedomājama bez moderna tehnoloģiskā aprīkojuma un inovācijām mācību satura apguvē. Tehnoloģiju evolūcija ir procesā un nav apturama. Tieši tāpēc mēs, Skrīveru pirmsskolas izglītības iestādes “Sprīdītis” pedagogi, par vienu no šī mācību gada galvenajiem uzdevumiem izvirzījām: “Digitālo tehnoloģiju apgūšana un ieviešana mācību procesā”.
Skolotāja Ilze Apsīte rakstīja pieteikumu ERASMUS+ projektam “No Lego līdz robotam un digitālajām prasmēm”, vienlaicīgi papildināja savas zināšanas, apgūstot IT mentora programmu.
Mums, pedagogiem, bieži vien ir diskomforta sajūta, ka neesam tik gudras IT tehnoloģijās, bet pirms sakām, ka tas ir grūti, mums jāapzinās, ka mūsu pienākums ir dot bērniem visas iespējamās zināšanas, apzinoties, ka viņi būs cita laikmeta cilvēki. Bērniem jāpiedāvā izaicinājumi, bet vispirms jāiemācās tos pieņemt pašām. Mums jāmeklē iespējas organizēt mācību procesu tā, lai bērniem būtu interesanti, mūsdienīgi, aizraujoši, veicināt bērnos interesi izzināt, izpētīt, allaž “rakt dziļāk”. Mēs varam bērniem sniegt to, ko paši protam un novērtējam.
ERASMUS+ projekta ietvaros no 26. marta līdz 2. aprīlim skolotājas Sarma Vītoliņa un Marjana Toroņi devās uz Malagu Spānijas dienvidu krastā. Apmācības notika piecas dienas, dalībvalstis: Latvija, Itālija, Horvātija un Polija. Programmā bija paredzēts: ievads kodēšanā, ievads robotikā, robotu projektēšana, izmantojot kodēšanas un programmēšanas pamatus, kā arī labā prakse par darbu ar dažāda vecuma bērniem (arī pirmsskolā), kursa vērtēšana, aktivitāšu prezentācija un atgriezeniskā saite. Mūsdienās digitālo risinājumu klāsts ir tik plašs, ka tos iespējams ieviest visdažādākajās formās, sarežģītības pakāpēs, kā arī pastāvot arī ļoti atšķirīgajām finansiālajām iespējām. Arī šeit sākām ar pašu vienkāršāko “Bee-bot” jeb robotu – biti, kura paredzēta bērniem no trīs gadu vecuma. Šis robots attīsta bērnu matemātikas un pašizpausmes prasmes, kā arī palīdz veidot cēloņu un seku sakarības, vadīt ierīci.
Mūsu favorīts bija robo– panda bērniem no 4 gadu vecuma. Šo arī projekta ietvaros iegādājāmies, un mūsu bērni sāks apgūt šīs jaunās, aizraujošās, interesantās tehnoloģijas. Skolotāju uzdevums būs izvēlēties atbilstošus uzdevumus, lai bērns sasniegtu plānotos sasniedzamos rezultātus. Šajās dienās izmēģinājām arī savu veiksmi un varēšanu sarežģītāku robotikas komplektu apgūšanā. Izbaudījām to, ko cenšamies mācīt bērniem – neveiksmes un kļūdas pieņemt kā daļu no mācīšanās procesa.
skolotājas Ilze Apsīte un Aiga Šteinberga no 2. aprīļa līdz 9. aprīlim devās uz saulaino Grieķiju, Atēnām, kur apguva, kā skolotājs var sagatavot mācību materiālus un spēles, izmantojot dažādas lietotnes, lai atbalstītu bērna prasmju apguvi dažādās mācību jomās, izmantojot digitālos rīkus. Šajos kursos tika papildinātas zināšanas par stāstītprasmi, kas jau cilvēcei ir zināma no aizvēstures laikiem, tomēr šobrīd aktuāls temats ir digitālā stāstīprasme – kā radīt pašiem savus stāstus, vizuālus un audiālus. Šādus digitālos stāstus var ne vien veidot kā komiksus vai samontējot video, bet arī izmantojot programēšanas valodu Scratch. Kursus apguva dalībnieki no Latvijas, Horvātijas un Ungārijas.
Saprotam, kāpēc esam pievērsušās digitālajai pasaule, ko gribam iemācīt bērniem – sniegt daudzpusīgu attīstību, bērniem mācīt tik svarīgu vērtību kā pacietību, jo pie viena robotikas darba var strādāt ilgāku laiku, kārtības nepieciešamību, jo detaļas ir sīkas un neko nedrīkst pazaudēt. Un pats galvenais: sekot, lai katrs bērns saņem tikai pozitīvas emocijas! Arī šeit bērniem jāapgūst būtiskākā no prasmēm – prasme mācīties. Esam pamanījušas ļoti daudz iespēju un variāciju sadarbībai ar vecākiem.
Mēs varam mācīties kopā ar bērnu, ikdienā piedzīvojot gandarījumu un prieku par pārvarētajām grūtībām un sasniegumiem, izmantojot jaunās tehnoloģijas. Mums jāveido mācību process tā, lai bērniem un pašām būtu interesanti, pārvarot izaicinājumus, kas prasa izmantot digitālās tehnoloģijas.
ERASMUS+ projekts ir pusceļā, jo vasarā vēl četras mūsu skolotājas savas zināšanas dosies papildināt uz Čehiju un Somiju.
Kas zina, varbūt mūsu pirmsskolā aug kāds topošais programmētājs, digitālo stāstu veidotājs vai robotikas inženieris? Un reiz viņš stāstīs, ka pirmsskola bija tā vieta, kurā viņš sāka mācīties par šīm tehnoloģijām.