Izglītība
piemēri

13. un 14 martā Aizkraukles novada Izglītības pārvalde sadarbībā ar Aizkraukles novada mācību jomu koordinatoriem organizēja metodisko pasākumu “Labās prakses diena” izglītības iestāžu pedagogiem. Šie pasākumi norisinājās gan tiešsaistēs, gan klātienē.

Pedagogi dalījās pieredzē par metodēm, paņēmieniem, informāciju tehnoloģiju izmantošanu un citām tēmām mācību satura apgūšanā.

Obligātais mācību saturs ir strukturēts septiņās mācību jomās, nevis atsevišķi katrā mācību priekšmetā, ar mērķi mazināt mācību satura sadrumstalotību, rosināt mācību satura plānošanu skolas līmenī, veidot skolēnos patiesi dziļu izpratni par mācību saturu. Septiņas mācību jomas apvieno vairākus radniecīgus mācību priekšmetus un sasniedzamos rezultātus un palīdz skolēnam saskatīt šo priekšmetu savstarpējo saistību. Piemēram, kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā sasniedzamos rezultātus īstenos ar vizuālās mākslas, mūzikas, literatūras un teātra mākslas palīdzību, bet valodu mācību jomā – ar latviešu valodas, mazākumtautību dzimtās valodas un svešvalodu palīdzību.

Aizkraukles novadā aktīvi darbojas 12 novada mācību jomu koordinatori: pirmsskolā Everita Golosujeva (PII “Sprīdītis”); sākumskolā – Ligita Veļčinska (Aizkraukles novada vidusskola); matemātikas jomas koordinatore – Ilze Ieleja (Andreja Upīša Skrīveru vidusskola); valodu jomā ir divi mācību jomu koordinatori: latviešu valodas un literatūras jomā Lolita Ondzule (Aizkraukles novada vidusskola) un svešvalodās Santa Mārtinsone (Aizkraukles novada vidusskola); sociālās un pilsoniskās jomas vadītāja Ruta Dišereite (Andreja Upīša Skrīveru vidusskola). Tehnoloģiju jomā darbojas divi mācību jomu koordinatori – informāciju tehnoloģiju, datorikas jomā Aija Romanovska (Aizkraukles novada vidusskola), dizaina un tehnoloģiju jomā – Ieva Volane (Pļaviņu vidusskola), veselības un fiziskās aktivitātes jomu vada Ivars Māliņš (Ilmāra Gaiša Kokneses vidusskola). Kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslas jomā arī darbojas divi koordinatori – mūzikā Silva Upeniece (Andreja Upīša Skrīveru vidusskola), vizuālajā mākslā Gunta Poriete (Aizkraukles novada vidusskola); dabaszinātņu jomā vadītāja Gunta Ozoliņa (Aizkraukles novada vidusskola), iekļaujošajā izglītībā Sarmīte Kruglova Aizkraukles novada Izglītības pārvaldes speciāliste profesionālās ievirzes un iekļaujošās izglītības jomā, plašākas skolēnu izglītības pieredzes jomā – Astra Siliņa, Izglītības pārvaldes speciāliste vispārējās izglītības jautājumos.

Skolēnu brīvlaiks ir profesionālās pilnveides laiks skolu pedagogiem. Tā arī šajās pavasara skolēnu brīvdienās viņi satikās, lai bagātinātu sevi un kolēģus ar jaunām idejām, dalītos pieredzē.

“Labās prakses dienā” Aizkraukles novadā ar savu pieredzi kolēģus iepazīstināja 31 pedagogs. Mazzalves pamatskolas latviešu valodas un literatūras skolotāja Daiga Pabērza iepazīstināja kolēģus ar skolēnu pašvadītu mācīšanos un savstarpējo vērtēšanu. Aizkraukles novada vidusskolas skolotājas Lolita Ondzule un Gunta Ozoliņa dalījās pieredzē par starpdisciplināras stundas veidošanu fizikā un literatūrā, izvēloties tēmu “Ziedonis un visums”. Pieredzē dalījās arī Aizkraukles novada vidusskolas skolotāja Zinta Rasnača.

Sākumskolas pedagogiem bija iespēja iepazīt Aizkraukles novada vidusskolas pedagogu Daces Bebrišas labās prakses piemēru par lasīšanas prasmju attīstīšanu angļu valodas stundās. Savukārt Līga Gabaliņa stāstīja par datorikas integrēšanu mācību priekšmetos. Neretas Jāņa Jaunsudrabiņa vidusskolas skolotāja Aija Dubovska demonstrēja, kā daudzstūros atzīmēt taisnos leņķus, aprēķināt daudzstūru perimetru matemātikā. Andreja Upīša Skrīveru vidusskolas skolotājas Inese Levinska un Liene Sola iepazīstināja kolēģus ar metodiskajiem materiāliem 1. klasē un sākumskolā. Jāatzīmē, ka tiešsaistes nodarbība sākumskolā bija visvairāk apmeklēta.

Matemātikas jomas pedagogi pulcējās Andreja Upīša Skrīveru vidusskolā, labās prakses piemērus demonstrēja šīs skolas pedagogi. Ilze Ieleja stāstīja, kā diferencēt mācību procesu, kad skolēni apgūst prasmi pētīt un izvirzīt hipotēzi. Ineta Jurgensone demonstrēja diferencētu skolēnu praktisku darbošanos 8. klasē, apgūstot tēmu “Telpiska ķermeņa virsmas laukuma un tilpuma aprēķināšana”. Inta Rūze stāstīja par diferencētu mācību procesu 9. klasē, mācot “Vienādojuma sistēmas”. Liene Sakne stāstīja par diferencētu mācību procesu 6. klasē, ņemot vērā izglītojamā uztveres iezīmes, modelējot dažādu telpisko ķermeņu virsmas izklājumu plaknē, tēma – “Kā attēlo un raksturo telpiskus ķermeņus”. Lilita Paula informēja par skolēnu prasmi videoklipu veidošanā 8. klasē un Elvis Piterāns – par “If sazarojumu”, diferencējot mācību procesu 10. klasē.

Plašs labo prakses piemēru skaits bija vērojams arī sociālās un pilsoniskās mācību jomas darbā. Pļaviņu vidusskolas pedagoģe Iveta Krastiņa dalījās pieredzē ar kolēģiem par skolu muzeju piedāvātajām aktivitātēm skolotājiem, skolēniem un savas skolas pieredzi, piedaloties atklātajās novadu mācību olimpiādēs. Par sadarbību ar novada muzeju pieredzē dalījās Neretas Jāņa Jaunsudrabiņa vidusskolas skolotāja Lija Saldovere. Andreja Upīša Skrīveru vidusskolas skolotāja Silvija Strautmane pastāstīja par mācību ekskursiju organizēšanas pieredzi uz Latvijas okupācijas muzeju. Pedagogi iesaistās un iesaista skolēnus dažādos projektos. Šāda pieredze ir arī Aizkraukles novada vidusskolas skolotājai Līgai Graznoviča,i piedaloties projektā “Iecietības kultūras veicināšana skolu vidē”. Skolotāja stāstīja arī par pieredzi un atziņām, viņas skolēniem piedaloties valsts vēstures olimpiādes 3. kārtā.

Informācijas tehnoloģijas mācību satura apguvē pedagogi izmanto katrā mācību priekšmetā un katrā izglītības posmā. Lai arī katrā mācību jomā pedagogi par to dalījās pieredzē, tehnoloģiju jomas pedagogi informēja, par to, kā izmantot “MS TEAMS” klases piezīmju grāmatiņu mācību procesā, par iespējām un izaicinājumiem. Ar savu pieredzi iepazīstināja Neretas Jāņa Jaunsudrabiņa vidusskolas skolotāja Modra Reizniece. Aizkraukles novada Izglītības darba speciāliste Santa Kalniņa dalījās pieredzē par to, kā izmantot “Google Classroom” mācību procesā darbam ar “Cromebook”.

Svarīga loma izglītības procesā ir arī iekļaujošajai izglītībai. Kokneses pamatskolas- attīstības centra skolotājas Ineta Gerasimova un Elīna Māliņa iepazīstināja ar savu darba pieredzi mūsdienu tehnoloģiju izmantošanā mācību procesā skolēniem ar speciālajām vajadzībām pamatizglītības posmā.

Pirmsskolas pedagoģe Sandra Paugure iepazīstināja kolēģes ar savu darba vietu Aizkraukles pirmsskolas izglītības iestādē “Saulīte” un iestādes šī mācību gada prioritāti – bērnu ar īpašām vajadzībām attīstības veicināšanu, izmantojot digitālās tehnoloģijas  ikdienas darbībās, tematu izziņas laikā, saistot ar sasniedzamajiem rezultātiem mācību jomās,  izglītības tehnoloģiju pielietošanu skolotāja – logopēda darbā. Aizkraukles pagasta sākumskolas pedagoģes Ilze Zirnīte, Daiga Grava, Lelde Jaroševiča, Velta Verkēviča, Ieva Jankovska, Zane Kalēja un Laura Muceniece- Medne prezentēja labās prakses piemērus iekļaujošajā izglītībā savā izglītības iestādē. Prezentācija bagātīgi tika ilustrēta ar fotogrāfijām.

Esam gandarīti, ka šis pasākums izdevās, neskatoties uz lielo pedagogu noslodzi ikdienā. Katrs, kurš vēlējās piedalīties “Labās prakses dienas” pasākumos, varēja gūt jaunas idejas, pozitīvas emocijas, gandarījumu par paveikto. Katrs pedagogs, kurš rada sevī drosmi un vēlmi dalīties pieredzē, saņems Aizkraukles novada Izglītības pārvaldes pateicību.